topbella

sábado, 24 de marzo de 2012

Llibre: "Actividades para el desarrollo de la inteligencia emocional en los niños"

Fa uns dies em van deixar un llibre anomenat Actividades para el desarrollo de la inteligencia emocional en los niños. Em va semblar interessant perquè treballa el que per a aquests autors són les competències emocionals amb diferents activitats que podem dur a terme en la nostra tasca docent. Aquestes competències tal com les defineix aquest llibre són:

-       Consciencia emocional: “capacidad para tomar consciencia de las propias emociones y de las de los demás” (BISQUERA, R., PÉREZ, N., CUADRADO, M., LÓPEZ, E., FILELLA, G. i OBIOLS, M., 2009: 8).

-      Regulació emocional: “capacidad para manejar las emociones de forma apropiada” (BISQUERA, R., PÉREZ, N., CUADRADO, M., LÓPEZ, E., FILELLA, G. i OBIOLS, M., 2009: 8).

    Autonomia emocional: capacidad para autogenerarse las emociones apropiadas en un momento determinado. Esto incluye una buena autoestima, actitud positiva ante la vida y responsabilidad” (BISQUERA, R., PÉREZ, N., CUADRADO, M., LÓPEZ, E., FILELLA, G. i OBIOLS, M., 2009: 8).

-           Habilitats socio – emocionals: “capacidad para mantener buenas relaciones con los demás” (BISQUERA, R., PÉREZ, N., CUADRADO, M., LÓPEZ, E., FILELLA, G. i OBIOLS, M., 2009: 8).

-      Habilitats per a la vida i el benestar emocional: “comportamientos apropiados y responsables para afrontar los retos que se nos plantean, lo que nos permite organizar nuestra vida de forma sana y equilibrada, facilitando experiencias de satisfacción o bienestar” (BISQUERA, R., PÉREZ, N., CUADRADO, M., LÓPEZ, E., FILELLA, G. i OBIOLS, M., 2009: 8-9).

En aquests dies hem estat parlant de la importància del temps de dedicació als infants i no només de qualitat sinó també de quantitat. Per tant, com exposa en aquest llibre és important disposar de temps per poder treballar amb els infants aquestes competències emocionals.

Pel que fa a la consciencia emocional seria el fet de saber posar nom a allò que estàs sentint o que senten els altres. Això està relacionat amb el que parlàvem l’altre dia sobre la resolució de conflictes on comentàvem que una bona manera d’iniciar-los en la mediació, era demanar-los com creus que es sent l’altre?. Per treballar aquest aspecte no fa falta que hi hagi un conflicte sinó que també ho podem fer a partir de situacions no reals com ara a partir d’un conte, demanant als infants sobre com es senten els diferents personatges d’un conte o una pel·lícula. Per tant, és a partir de prendre aquesta consciència on podem treballar la regulació i la prevenció de conflictes.

De les activitats proposades per treballar aquesta primera competència he seleccionat les següents:

Activitat 1: Com et sents?
Objectiu: reconèixer les emocions a través de les expressions facials i adquirir vocabulari emocional.

En aquesta activitat apareixen cares dibuixades amb diferents gestos facials i els nens han de posar nom a cadascuna d’aquestes cares.  A més els podem demanar que hauria de passar perquè ells sentissin aquestes emocions o com creuen que reaccionarien davant d’aquestes. Per exemple, jo em sento alegre quan em vaig de viatge i reacciono rient i estant molt alegre.

Activitat 2: Quantes emocions!
Objectiu: Relacionar emocions amb esdeveniments del dia a dia.

En aquesta ocasió la mestra proposaria una sèrie de situacions com ara: tens un mal son i et lleves de cop, la teva àvia ve a cercar-te a l’escola, vas en bicicleta i et caus... Desprès els infants disposen d’una graella on hi ha les diferents situacions a la banda vertical i les diferents emocions a la horitzontal de manera que els infants han de dibuixar o aferrar a la graella les diferents emocions que tu sentiries davant aquestes situacions.

Activitat 3: Còctel d’emocions
Objectiu: Comprendre l’ambivalència emocional.

Aquesta vegada es tracta d’una història  com ara l’àvia de na Neus ha estat molt de temps a l’hospital i, tant ella com la seva família han patit molt; finalment ha mort.

Així els infants han de dir les emocions que pensen que han sentit els familiars a fi de adonar-se que per una banda estaran tristos per la mort però també contents perquè ja no pateix. D’aquesta manera s’adonen del que vàrem veure unes classes enrere sobre el fet que hi ha situacions que et poden provocar emocions diferents i, fins i tot, oposades.

Pel que fa a la regulació emocional, ja va sortir el tema de com podríem treballar això a l’escola i crec que és una bona oportunitat poder veure exemples de diferents activitats.

Activitat 1: El semàfor
Objectiu: adquirir una estratègia per regular les emocions negatives.

Aquesta activitat, aplicada a l’aula la podríem fer entre tots a una gran cartolina on dibuixéssim un semàfor. Consisteix en què a la llum vermella hem de posar alguna paraula com ara ATURAT, és  a dir abans de reaccionar cridant o insultant ens prenem uns segons per reflexionar.

A la llum groga RESPIRA FONS, aquí hem de fer veure que hem de respirar fins que puguem pensar amb claredat i poder passar a l’última llum, la  verd. Aquí aniria EXPLICA EL PROBLEMA I COM TE SENTS, és a dir, hi ha una expressió de les emocions per tal de cercar entre tots un problema sense haver hagut de recórrer a un conflicte major.

Una bona forma perquè els infants vegin la utilitat d’aquesta activitat és utilitzar-la nosaltres com a mestres, ja que som models d’imitació. Per tant, en alguna situació on nosaltres tinguem enfadats mirar al semàfor i anar dient en veu alta les fases per on anem passant. També es podria fer servir a situacions imaginàries on els infants hagin d’escenificar algun tipus de conflicte i solucionar-lo d’aquesta forma.

Activitat 2: Tot ho faig bé?
Objectiu: Acceptar la part de responsabilitat/culpa en els conflictes.

Moltes vegades, es produeixen conflictes a l’aula i intentem cercar un culpable sobre el qual recaigui la responsabilitat. No obstant, en la majoria de casos, ambdues parts tenen part de responsabilitat i hem de fomentar que ho reconeguin a fi d’evitar enuigs o facilitar arribar a una solució.

En aquest llibre, es presenten algunes històries que tracten de dues o més persones i es tracta que després de llegir-lo els infants reconeguin qui dels que ha intervingut té part de responsabilitat. Una d’aquestes resumides és que una nena li demana per favor el reproductor de CD al seu germà i aquest no se’l deixa. Quan el nen se’n va amb un amic, la nena l’agafa per escoltar música i quan el nen arriba troba el CD de la seva germana dins i s’enfada.

Després de cada història hem de fer reflexionar els infants sobre si tota la culpa era de la nena per agafar el reproductor? Perquè el seu germà no se’l va deixar si ho necessitava en aquell moment?. Així es poden treballar mitjançant històries molt senzilles tant el que ja hem dit com altres valors com la solidaritat.

Pel que fa a l’autonomia emocional, aquesta és una competència que requereix de molt de temps però que és molt important ja que és la que et va estirmar-te tal com ets, saber les teves possibilitats i limitacions, cercar ajuda quan ho necessites, ser capaç d’expressar les pròpies emocions i les de la resta... és a dir, és com la formació de la teva personalitat.

La nostra personalitat i tot el que suposa aquesta autonomia emocional es veu influenciat de manera molt gran pel que rebem del nostre entorn. Per tant, hem de pensar en les profecies d’autocompliment ja que moltes vegades repetim als infants tot el que no fan bé, que sempre el mateix... i això fa que construeixin una imatge negativa de sí mateixos que els bloqueja en el seu desenvolupament.

Activitat 1: La flor de l’amistat
Objectiu: identificar qualitats positives de tu mateix amb l’ajuda de la resta.

Això es pot fer amb infants de quatre o cinc anys. Podríem fer que cada dia, hi hagués un protagonista que fos l’elegit perquè la resta parlessin d’ell. Els infants hauran de dir aspectes positius del protagonista com ara: sap dibuixar molt be, sempre està content... així, com proposa el llibre l’infant podrà elaborar la seva flor de l’amistat per tal que es vagi descobrint cada vegada més com a persona.

Activitat 2: Me dono permís per sentir
Objectiu: Acceptar les nostres emocions i sentiments com a part de nosaltres mateixos.

Pel que fa a aquest aspecte, ja varem parlar de què emocions com la tristesa o la por són emocions que moltes vegades no es volen expressar perquè creiem que ens fan més dèbils o que la resta no les accepta. Per tant, hem de prendre consciència de què totes les emocions s’han de poder expressar de manera natural i des del respecte, sense reprimir-les.

Això també ho podem fer a través de petites històries com ara: en Lluís era una nena de cinc anys (segons l’edat que tractem), es va barallar amb una companya de classe i va començar a plorar. Uns altres companys que estaven al pati es varen posar a riure d’ella i a dir-li coses com ara plorar és de nenes, els nens que ploren són covardes... A partir d’aquesta història hem de fer preguntes als nens com ara què li dirien a en Lluís si el tinguessin al costat? I als companys?

Les habilitats socio – emocionals serien la manera que tenim d’actuar i que afavoreix les relacions que tenim amb la resta.

Activitat 1: Juguem a endevinar
Objectiu: Reconèixer l’importància de la comunicació no verbal.

Tot i que a aquesta assignatura hem parlat de la importància de la comunicació no verbal, també ha hagut altres assignatures com ara educació corporal del mestre on hem vist que les nostres mans, gestos i tot el nostre cos, comunica molt més del que ens pensem. Per tant, és important educar el nostre cos a fi que el nostre llenguatge no verbal no digui el contrari del que pretenem dir verbalment. Per això he trobat aquesta activitat que crec que pot ser molt divertida de treballar amb infants.

Es tracta de donar una consigna a un infant i aquest ha de representar aquesta situació sense parlar. Així fins que un company esbrini el que era i passi a ser ell el que faci mímica. Les consignes variaran segons l’edat dels infants; alguns missatges que crec que són fàcils per representar a la nostra etapa són: tinc fam, tinc son, estic contenta perquè aniré a passejar amb el meu gos.

En definitiva, hi ha moltes activitats que tot i que en principi estan adreçades a infants de 8 a 12 anys, crec que també les podem utilitzar per a la nostra etapa (adaptant-les) i, per a nosaltres mateixos. És un recurs més del que podem disposar per millorar tots aquests aspectes de la nostra vida i que personalment m’ha semblat molt interessant. Si us animeu, consulteu el llibre i feu les activitats que creieu que us aniran millor en cada moment.

* No he posat cap imatge del llibre, que ajuden molt a la comprensió de les activitats, ja que està totalment prohibit la reproducció total o parcial d’aquesta obra sense permís de l’editorial. A més, tot i que aquestes activitats són per a infants d’uns set o vuit anys crec que es poden adaptar perfectament a infants més petits. No obstant, com ja he dit, també les podem fer servir per nosaltres ja que no estem molt avesats a treballar amb les nostres emocions.

Referència bibliogràfica del llibre en el qual m’he basat per fer aquesta reflexió:

BISQUERA, R., PÉREZ, N., CUADRADO, M., LÓPEZ, E., FILELLA, G. i OBIOLS, M. (2009). Activitades para el desarrollo de la inteligencia emocional en los niños. Barcelona: Parramón 

0 comentarios:

Publicar un comentario

Mi perfil

Mi foto
Úrsula
Estudiant de Quart de GEDI
Ver todo mi perfil
 
SEGON DE GEDI© Diseñado por: Compartidisimo