topbella

sábado, 3 de diciembre de 2011

Visitem Es Pratet

  Ahir vàrem fer una excursió al CEIP Es Pratet. Aquest és un centre de nova construcció situat al costat dels multicines, a uns barracons. Primer ens varen mostrar una petita presentació, que és la mateixa que li fan a les famílies perquè aquestes coneguin quina és la línea del centre i quins són els seus objectius.

  En període de matrícules l’escola fa una reunió informativa per als pares perquè puguin decidir a quin centre volen portar els seus fills i també els ensenyen els espais.

  Com hem vist a classe és molt important la relació entre centre i arquitectura i en aquest centre això es du a terme.

  Des del començament han fet arribar a tota la comunitat educativa que necessitaven la seva ajuda per sortir endavant i que comprenien les seves angoixes. Els nens són conscients i han viscut tot el procés: quan estaven els jardiners, electricistes...

  Aquesta escola té molt clar que al plantejar-se quin projecte educatiu volien necessitaven una fonamentació teòrica, en aquest cas, les escoles del nord d’Itàlia. Ells volen donar resposta a les potencialitats dels infants i, per això, el nen és l’eix del seu aprenentatge però també amb els altres.

  A la seva presentació inicial també parlen de la importància de la interacció amb l’entorn i del desenvolupar les estructures simbòliques del nen (important pel seu desenvolupament integral) i com moltes altres coses això es veu reflectit en les activitats que duen a terme.

  Tot això i més, ens van explicar a la seva presentació en powerpoint de l’escola. Però el més sorprenent és quan fas la visita per tots els espais del centre. Jo ja havia estat a aquest centre més d’una vegada perquè és on el meu grup està realitzant el treball de preparació d’espais i observació.

  També vàrem anar el dia que celebraven la festa de la tardor i en aquell moment vàrem veure la manera que tenien d’implicar a les famílies, de com cada grup de nens havia fet una cosa: els de tres anys havien dut fruits de la tardor, els de quatre anys havien fet panellets i els de cinc anys havien fet coses amb poma. No era  una simple festa puntual, sinó que era el pas d’una estació a una altra perquè ja començaven a portar altra roba, fa més fred, es nota a la natura... Per donar resposta a uns dels seus propòsits, contacte amb la natura, havien traslladat la natura a l’escola, els nens havien preparat l’esmorzar i havien decorat aules i passadissos, hi havia troncs al terra on els nens disposaven de pedres per trencar les nous i havien inclòs jocs populars.

  Pel que fa a un altre eix de l’escola, la interacció entre infants (ja que els infants aprenen dels altres i amb altres) a nivell d’aula li donen resposta amb els racons (infants de la mateixa edat) i a nivell d’escola els tallers.

  Pel que fa als racons, jo que he estat a una classe de P4 els dimarts i dijous fan els racons. Durant l’assemblea els infants han de decidir a quin racó volen anar, tenint en compte que no sempre poden anar al mateix racó i un cop decidits els grups posen un gomet perquè els nens puguin tenir a la vista quins són els racons que visiten. Un cop decideixen el racó aquests es posen en marxa i quan arriba l’hora de plegar els nens ho netegen tot i tenen total llibertat per sortir de classe per rentar-se les mans, anar al taller de cuina a rentar pots o altres instruments, etc. Estan molt acostumats a tenir aquesta autonomia i, pels passadissos troben a altres infants que també estan plegant o netejant i aprofiten per tenir converses.

  En quant als tallers, ara com que l’escola ha crescut de 50 alumnes a 150 es fa un desdoblament de grups i els grups de tres, quatre i cinc anys A van dos dies a la setmana i els grups B altres dos. Penso que això és una bona manera de fer que nens de diferents edats es relacionin i a més crea un clima a l’escola molt casolà, sembla que tots es coneixen i, a més els grups van variant cada vegada que han fet tots els tallers (cada dos setmanes i mitja). A més, no només varen pensar en la satisfacció dels nens sinó que els adults també són tinguts en compte i cada adult treballa el taller on es sent més còmode i, per això, estan fixos a un taller.

  Volen que s’estableixin vincles entre els adults i els infants, no només a nivell d’aula sinó que tots els infants coneguin als professors de què disposa el centre i no només a l’hora del pati. Per donar resposta a aquest fet els tallers són una gran eina ja que tots els infants passen per tots els tallers i troben professors que no són els seus tutors. A més, cada vegada que comença el curs, cada aula té cartells amb les fotos de carnet del grup i van visitant totes les altres aules i donant-los els cartell. Per tant, a totes les classes hi ha les fotos de tots els infants de l’escola i dels professors i als tallers també (cosa que ajuda al principi als professors que encara no coneixen als infants). Un exemple que hem va sorprendre d’aquesta relació que tenen tots els infants amb els professors va ser un dels dies que vàrem anar a l’escola i estant al passadís hi havia uns pares amb la seva filla que anaven repartint un calendari de la feina del pare a totes les professores de l’escola i un altre dia era l’aniversari d’una nena d’altra classe i va venir durant l’assemblea per donar-li un tros de pastell a la tutora de l’aula on ens trobàvem. Jo mai he viscut a la meva escola que els infants es relacionessin amb professores d’altra aula i si era l’aniversari d’algun nen la festa es quedava a nivell d’aula.

  Quant a la família, des del moment de les matriculen conviden a les famílies a que venguin amb els infant i després es fan uns tallers familiars on els pares ajuden als nens a fer les senyes d’identitat d’aquests per als penjadors, caixes...Altres activitats són:

-          Les reunions de grup
-          Xerrades
-        Que formin part de la comissió de tallers.  A través d’aquestes comissions es varen adonar que hi havia molts de familiars que eren artistes, poetes, una ballarina professional, músics... i va ser una manera de portar l’art a l’escola, aprofitant el que tenen al seu entorn més pròxim. Per exemple, les escultures que hi ha a cada classe que identifiquen al grup aula les varen fer al taller d’art amb l’ajuda d’un artista o també a la festa de la primavera varen venir músics professions que varen fer un taller de percussió, ballarines...
-          Festes (festa de la tardor, el hivern, l’estiu on la natura entra a l’escola.

  En definitiva, aquesta visita ens ha servit per conèixer la realitat d’aquesta escola i es veu la gran coherència que hi ha entre el projecte teòric i la pràctica (creuen en les famílies i ho fan, en la natura i ho fan, en la documentació i també ho fan, etc.

  Tots els espais són educatius, les aules cuiden al mil·límetre tots els detalls, no es fan les coses perquè si, sinò que tot té darrera una preparació i una finalitat, atendre a les necessitats dels infants. Les parets de l’escola parlen per si mateixes, dóna la impressió que tot té vida i és molt acollidor i estètic. A primera vista penses això és una escola, en barracons? I quan entres la impressió que et portes és immensa perquè veus el treball que han fet aquestes dones per convertir aquest centre en un espai acollidor i agradable!

  No he posat fotos perquè tot està ple de documentacions i cares dels infants i la directora ens va demanar que aquestes fotos no es publiquessin (com és normal) però penso que encara que les hagués penjat has d’anar per veure de tot el que he parlat i poder gaudir d’un espai tan càlid.

Convido a tothom a veure el treball que ha fet el centre amb ajuda de famílies, nens... perquè se’ns dubte GAUDIREU DE L’EXPERIÈNCIA!! 

0 comentarios:

Publicar un comentario

Mi perfil

Mi foto
Úrsula
Estudiant de Quart de GEDI
Ver todo mi perfil
 
SEGON DE GEDI© Diseñado por: Compartidisimo