topbella

jueves, 17 de mayo de 2012

Resiliència ( 8 / 05 / 2012)


En aquesta classe hem estat parlant de la resiliència i a mi m’ha agradat la manera de definir-la que ha utilitzat n’Iñaki dient que és la capacitat de navegar entre aigües turbulentes i sobreviure.

Moltes de les coses que hem vist avui les he pogut trobar a un vídeo on s’entrevista a Boris Cyrulnik. Al començament d’aquest, l’home posa a la taula com la falta d’afecció és per a ell un maltracte físic i fa que l’infant no estigui preparat per afrontar les coses del món ja que per a ell suposa un excessiu estrés.

Al minut 3: 24h l’entrevistadora li demana la possibilitat de donar un gir a aquesta situació i és quan es comença a parlar de la capacitat de resiliència. Per a ell aquesta capacitat són les condicions que permeten a una persona retornar al seu desenvolupament, és a dir, per continuar en aquell moment on s’havien quedat. Un aspecte que em sembla important que diu és que no hi ha un perfil d’infant resilient sinó que s’ha de tenir en compte tot el seu entorn. Ell denomina a aquest entorn com si fos una constel·lació on es troben la mare, el pare, oncles, avis, monitors... i diu que si qualque estrella s’apaga hi ha una sèrie de persones més que són les que encara continuen allà i poden fer-lo reprendre el seu desenvolupament.

Quan estava parlant de l’importància d’aquest entorn se’m venia al cap l’ideari de Bronfenbrenner que també li atribueix a l’entorn de l’infant una gran importància en el seu desenvolupament.  Cap al final del vídeo, explica com estan desapareixent les relacions humanes i els infants es veuen educats pels mitjans de comunicació que no els proporcionen un aprenentatge sobre els rituals d’interacció.

Un altre punt del qual parla és que no hi ha infants més resilients que altres sinó que el que passa és que disposen d’un entorn que els permet més o menys desenvolupar aquest procés de resiliència. 

Un altre aspecte curiós que ha dit i que ja vàrem veure a classe sobre com un fotògraf conegut creia que s’havia refugiat en la fotografia per superar la seva timidesa, és que “entre els infants resilients hi ha un gran nombre d’escriptors, cineastes o pintors ja que és al refugi de l’imaginari on ells han pogut suportar l’horror d’allò real”. Per tant, estableix una relació entre la capacitat de resiliència i la creativitat. 

Altres punts sobre els quals parla són sobre l’altruisme, sobre els infants maltractas i l’afecció entre aquests i els seus pares maltractadors o de la societat d’avui... Crec que és una entrevista molt interessant perquè ho explica de manera molt clara i tot i que està en francès se l’entén molt bé i a més està subtitulat.

Per tant, el que he tret d’aquí és que un fet traumàtic no marca tota la vida si tenim un bon context que ens ajuda. Deixo l'entrevista i us recomane llegir-la, és molt interessant! 



0 comentarios:

Publicar un comentario

Mi perfil

Mi foto
Úrsula
Estudiant de Quart de GEDI
Ver todo mi perfil
 
SEGON DE GEDI© Diseñado por: Compartidisimo